Vi har været omkring det før, – så dette er bare en opfrisker.
Hvis man skifter bremsegummi, og kun det, så behøver man ikke justere sådan her. Det er stort set kun hvis det aldrig er gjort,- du skifter hjul, eller hvis det bare har flyttet sig.
Du skal løsne den ‘store’ bolt midt på ‘bremsegummi holderen’. Den store af de 2 på billedet. Typisk med en 4 mm. unbraco. Bare så løs så den kan bevæge sig og det er både op/ned og fra side til side og vinklen på den. Hvis den ikke gør det… så tag bolten helt ud, tag bremsegummi holderen helt af og vask det! 🙂
Sæt en elastik på det bremsegreb der passer. Den skal være lidt stram, men ‘elastik agtig’, så den holder klodserne mod fælgen men så du kan stadig kan skubbe rundt med dem, og kan trække ‘bremsegummiet’ væk fra fælgen nemt.
Så ‘lidt stram’ er nok en god beskrivelse.
Sørg for at klodserne passer med fælgen, følger ‘kurven’, og ikke rammer for højt så den går på dækket, eller for lavt så den ikke bremser på den del. Brug en lommelygte – det gør det lidt nemmere.
Den bagerste del af bremsegummiet skal løftes en anelse fra fælgen, – så jeg lægger f.ex. 2 visitkort imellem fælg og bremsegummi og masserer det hele lidt på plads (0.5 – 0.7 mm luft) ca. 1 cm. ind under bremsegummiet. Det kræver at det er rent! og kan bevæge sig frit.
Så den rammer altså ‘foran’ direkte mod fælgen, og bagest er den løftet lidt. Spænd den forsigtigt og hold evt. på ‘bremsegummi holderen’ så den ikke flytter sig. 5-7 Nm, og gør det samme på den anden side, og på det andet hjul.
Hvorfor ?
Vinklen gør at bremsegummiet rammer først foran, og ‘bevægelsen’ af hjulet vil trække klodsen på ‘plads’ og det er markant mere effektivt end hvis de rammer ‘fladt’. Den fremadgående bevægelse af fælgen vil skubbe den bagerste del af bremseklodsen ind mod fælgen, – så udover dig der trykker på bremsen, får du hjælp af noget fysik her.
Desuden er der langt mindre risiko for hyl og larm grundet vibrationer.