Tag fat omkring fælgen/dækket i ‘toppen’ og prøv at rokke det fra side til side (venstre-højre) når det sidder på cyklen, – hvis du kan mærke ‘slør’.. skal du overveje om det er en lille smule slør eller meget slør.
Hypotesen er at hvis du ikke kan mærke slør.. overhovedet… så er det for stramt
og de siger også at det optimale ‘sted’ er med mindst muligt slør, men der skal være slør…. lidt…
Jeg har aldrig oplevet et hjul der blev stramt med tiden, – de får alle sammen en smule slør, – så typisk skal man ‘stramme’ det lidt.
Jeg _tror_ det her er lukkede lejer, – men der findes sikkert flere slags – jeg er totalt nybegynder i lukkede lejer, – så derfor ville jeg bare dele en opdagelse jeg lige gjorde….
Hvis du har en ‘clincher nut’, således at der _er_ noget der klemmer sammen omkring lejerne så er det ubetinget nemmest at spænde eller løsne dem imens hjulet er spændt fast på cyklen.
jeg har lige haft dem her af cyklen, taget stikakslen ud, – drejet lidt på tingene indtil jeg opdagede hvordan det hang sammen, – så har jeg håndspændt til jeg synes det føltes rigtigt, sat stikakslen i og sat den tilbage på cyklen.
Da jeg havde gjort det 5 gange… æhæhm… begyndte jeg at Google lidt.
Imens hjulet sidder spændt på cyklen, – løsner du bolten i clincher nut’en (2.5 mm Hex) og strammer den 1/8 omgang og mærk igen. Der er normalt gevind ,- så ‘med uret’ set udefra er at stramme.
Man strammer simpelthen den clincher nut langsomt indtil der er minimalt slør (men der skal være slør) bare så man lige kan ane slør’et. og test.
Hvis det IKKE kører optimalt her.. så skal du overveje en snak med mekanikeren og tale nye lejer, men bak lige 1/8 ud igen så, – vi vil hellere have slør end at den ikke kører rigtigt.
Clincher nut bolten skal spændes MEGET LIDT, – så vær lidt forsigtig her, – jeg har set alt fra 0.8 Nm til 1.5 Nm og ingen af delene er mere end man lige kan spænde med 2 fingre om unbraco nøglen.