Hvis dit gearkabel er knækket… også bare ‘lidt’ så noget stritter forkert ud, – eller bare hvis du synes det ikke kører så ‘glat’ som det burde, – så burde du overveje at skifte gearwiren, altså inderkablet. Et dårligt gearkabel kan også påvirke bagskifteren så den simpelthen skifter ad pommern til.
Nogen gange skal man skifte både inder og yderkabel men det er pludseligt mere langhåret og kræver styrtape af og på så det holder jeg mig langt væk fra og lader min cykel handler klare.
Wiren går fra greb til bremser eller gear vælgere. Bemærk at bremsekablerne er anderledes end gearkablerne (forskellige ‘ender’) så find det rigtige, den rigtige slags og den rigtige tykkelse.
Shimano’s gearkabler er som regel 1.2 mm tykke, og hvis du måler på dine nuværende og får dem til 1.14 mm, så er det formodentligt et 1.2 mm. kabel hvor coat’ningen bare er slidt af. (størrelsen ‘under’ hedder 1.1 mm. og er ikke standard for Shimano.)
Du skal bruge en kabelsaks (eller skævbider), et nyt gearkabel og et såkaldt ‘endestop’ til at sætte på enden til sidst så det ikke flosser med tiden (krympeflex er et quickfix der også virker hvis det er)
Lad os tage bagskifteren (for det er lige sådan en cykel jeg har på bordet nu)
- Start lige med at kigge… er der noget der ikke ‘føres’ forståeligt eller som forventet, så kig lige en ekstra gang og tag evt. et billede. På dette billede kan du spotte at justerings-skruen ikke har det så godt, – så derfor skifter vi denne her idag. (kraven er knækket af og forsvundet og en ny ‘justeringskrue’ komplet koster 40 kroner altså)
Start med at sætte bagskifteren på det mindste tandhjul, og løsn bolten der holder gearwiren på gearvælgeren.
- Så krænger du gummi manchetten på bremsegrebet ‘frem’ så vi kan kigge lidt derinde.
Det her er bagskifteren, så normalt er det højre greb du skal have fat I.. Jeg har skubbet gearwiren lidt ‘baglæns’ så du kan se hvor den stikker ud, – men bemærk at den skal være på mindste tandhjul bagpå for at den kan det (prøv selv at kigge ind hvor kablet kommer fra og skift gear lidt op og ned igen hvis du ikke tror på mig men skub lige kablet på plads før du prøver ).
OBS : på magisk vis kan den ikke nødvendigvist skifte ned igen når manchetten ikke sidder på plads… så ingen panik, rul manchetten lidt tilbage og prøv igen
- På den modsatte side er der en lille ‘flap’ du kan åbne med en negl eller en flad skruetrækker. Den der står “lift to access cable” på 🙂
Klip kablet i gearvælger enden og træk det hele ud af bremsegrebet, – og bed en bøn for at du kan proppe det nye kabel ned samme vej 🙂
Det plejer nu at gå meget godt men husk at der kan være nogle ‘knæk’ eller bøjninger undervejs som kræver at du ‘drejer’ wiren eller ligesom skubber den i, så du mener det. Start med at skubbe den ‘lige’ igennem bremsegrebet, – og derefter skubber du wiren ned igennem det første yderkabel (fra greb og ud under styrtapen).
- Nu du er der.. så rengør lige yderkabel enderne,- stellet hvor de går ‘i’ hvor man ikke plejer at kunne rengøre ordentligt, – og giv det hele lidt smøremiddel.. bare fordi vi kan..
Spray lidt på wiren imens du fører den ned igennem, – så trækker den smøremidlet med.
Et nyt kabel vil altid strække sig, – det trækker sig aldrig sammen, – så der er 2 ting vi lige skal vende.
Hvis du kan holde gearvælgeren lidt nøjagtigt det rigtige sted hvor den skal være over det mindste tandhjul når du spænder kabel-bolten, kan du godt tillade dig at skrue justeringsskruen helt i bund.
Hvis du vil vær lidt mere safe -så prøver du at holde den i korrekt position, men drejer skruen 1 fuld omgang op fra ‘helt skruet i bund’ først. Så har du lidt luft til at justere den anden vej hvis det er. Der er ca. 5 fulde omgange på denne her justeringsskrue.
Før kablet korrekt igennem spændebolten og dobbelt check lige at det ligger rigtigt ,- også hvor det kommer ud under bunden på cyklen
Hold bagskifteren hvor du tror den skal sidde, – træk hårdt i gearwiren med hånden, – og lige der tager du din 3’de hånd og spænder bolten lidt til, – bare så den tager fat og kablet ikke flytter sig.
Chek hvordan det ser ud visuelt, – hvis det er ok, – så spænder du lige bolten lidt mere. Den skal have 4-6 Nm… og så må du prøve at skifte gear. Prøv at justere stilleskruen og se om du kan ramme ca. rigtigt, – for så ved vi du er ‘in the zone’.
Hvis du har svært ved at trække hårdt nok i gearwiren, – er tricket at skubbe gearvælgeren et ‘halv tandhjul’ for langt til venstre, – trække og spænde, – og så lade fjederen trække den ’tilbage’ hvis der er lidt slack i wiren. Hvis du holder wire med en tang, skal du sørge for at holde så langt ude så du ved du skal klippe det af bagefter.
Den anden ting vi lige skal vende er kabel-stræk. Hvis du har tiden, – så skift lige op og ned igennem rækkerne et par gange så kablet motioneres og falder ‘på plads’, og så sætter du den på det største tandhjul bag på og lader den stå der i 12 timer.
Derefter justerer du den på plads.
og først når du er helt tilfreds, – klipper du gearwiren og sætter et endestop på (skal klemmes fast med en tang)