Åbne lejer, eller lejer med løse kugler, – skal checkes og renses et par gange om året.
Men lige lidt kedeligt teori :
hjul nav’et (sidder på fælgen) har en halvkugle formet skål i hver side. Akslen som stikkes igennem har ligeledes en halvkugle formet skål i hver side, – og i det mellemrum ligger der løse kugler, 9 på hver side. (husk det når du taber dem og ikke ved om du har dem alle). Akslen er bare 1 lang ‘gevindstand’ så skålene på akslen kan flyttes.
Forestil dig at når hjulet sidder rigtigt på cyklen .. hvis du så mentalt flytter det 1 cm. til venstre… så du får ballade med både gearskifter og bremser, – right ? så derfor vil vi gerne sætte den ‘samme’ sted når vi er færdige, og derfor er det vigtigt kun at løsne den ENE SIDE af bolte og møtrikker på akslen. Kun den ene side. Skålene er simpelthen bare en ‘møtrik’ og ved siden af sidder der en kontramøtrik så spænder op mod ‘halv-kugle skålen’ så den bliver der..
Jo mere man spænder/skruer halv-kugle skålen ind – jo strammere de sidder/tættere på hinanden og på huljet, – jo strammere kører lejet (det gider man ikke). Hvis de omvendt er for langt fra hinanden kan du mærke slør i lejet og det gider man heller ikke. (jo ,- en lille smule, hellere slør end ikke-slør)
Anyway, – tag hjulet af cyklen, tag stilken ud og læg den til side og tag kassetten af.
- Modsat siden med kassetten (det man kalder non-drive side) så skal du bruge en ‘flad’ 15 mm. nøgle og en 17 mm. nøgle, og du holder fast med 15 mm’eren, – og dejer 17 mm’en af. Normalt gevind,- så ingen overraskelser her.
- Du tager møtrikken helt af, og drejer forsigtigt den nu løse skål af non-drive side. Der kan falde kugler ud her og når du har prøvet det et par gange ved du at man skal holde hånden under imens man langsomt trækker akslen helt ud. Nu kan du se kuglerne ligge løst.
- Husk at lægge de dele du tager af i samme rækkefølge, -og med den rigtige side ud/op, – det er bare nemmere. Skålene vender selvfølgeligt mod hinanden, – evt. afstandsstykke kan vende på alle måder, – og den yderste 17 mm. møtrik skal have ‘strålerne’ ud mod cyklen, ikke ind mod lejet. Kig evt. på den anden side, – som du ikke har rørt.
- Jeg har en magnet af samme årsag… det er bare for nemt at få dem op på denne måde. På Shimano’s standard lejer er der 9 kugler i hver side og de er ens, – MEN… nogen lejer har forskellige kugler, – så hold dem adskilt, – det er bare god stil. 9 kugler i hvert sit glas med lampeolie.
Jeg bruger bare en klud til at tørre skålene på hjulet, – det er ikke godt med bremserens eller affedter fordi du kan få det ind i kassette hylsteret, og vi behøver ikke være fanatiske her. sørg for at det er rent og pænt, – og mærk lige med spidsen af fingeren / og kig, og check om noget føles helt ragende galt. Men lad os antage at det hele ser fint ud 🙂
Det du stikker fingeren ind igennem for at komme til, er bare et ‘støv-segl’ som er presset ind ,- du _kan_ komme til at hive den ud, – men det er nemmest for dig hvis du lader være. (ellers skal det bare presses ind igen – men det skal IKKE ind og ligge mod kuglerne, – det er bare beskyttelse mod vand og støv)
Kuglerne skal vaskes i lampeolie og tørres rene og tørre med en klud. Alle delene skal også lige være pæne og rene inden vi samler igen.
Tryk fedt ind i skålene i hjulet, begge sider, og så ‘sætter’ du bare 9 kugler i hver side med fingrene, – hvis du har fedt nok skal de nok blive hængede. Man kan lægge lidt mere fedt på og ‘dreje’ det ned med en finger, – eller tag den løse skål og ‘press’ mod og drej. Akslen stikkens forsigtigt igennem fra kassette siden uden at vælte kuglerne ud igen og så skruer du løseligt skålen på, på modsatte side, sæt afstands-stykket på og møtrikken.
og nu skal du bare ramme det magiske punkt hvor den sidder rigtigt 🙂
skruer du den for langt ind, – kan du mærke lejerne ‘knurre’.. prøv lige… hold i hver ende af akslen og spin hjulet. Drej den så lidt ud igen og mærk at den ikke ‘knurrer’ mere og du skal mærke lidt slør hvis du hviler hjulet på noget og rokker på aksel enderne.
Vi skal ramme et punkt lidt løsere end ‘stramt’ hvis det giver mening, – vi vil have minimalt slør og ikke ‘intet slør’.
Derudover er der en ubekendt i alt det fedt du lige har trykket i lejerne, – det kan godt ‘fylde’ lidt mere specielt lige her i starten.. (så måske skal du lige justere efter et par cykelture).
Når du har drejet den ind til det ‘rigtige’ sted, – så skal du lige koncentrere dig her.
Når du begynder at spænde kontra møtrikken mod den skål du justerer på, er det næsten umuligt at undgå at noget ‘drejer’ sig (og når møtrikken ‘drejer’ på akslen bliver den strammere eller løsere jo), – og jeg oplever oftest at den bliver lidt ‘strammere’ fordi man kommer til at dreje hjul eller aksel eller noget…
Vi skal spænde møtrikken og kontramøtrikken på non-drive side, – husk at vi ikke har rørt den anden side, – og du skal heller ikke lige tænke at hvis den er blevet lidt for stram, – så holder du bare på drive-side, – og løsner 15 mm. møtrikken på non-drive side. Tænk lige over det. Det er ikke sådan det skal gøres. På non-drive side skal møtrikskålen og kontramøtrikken spændes sammen for at holde den på plads der, – hvis du ikke gør det vil det flytte sig når du kører.
Så hvis det ikke blev rigtigt godt ,- løsner du, – finder punktet igen (måske lidt længere ‘ude’ hvis den blev for stram før), – strammer dem igen og checker.
- 1 trick er hvis du har en skruestik, – sæt møtrikken på drive-side fast i skruestikken når du har fundet dit ‘punkt’, – men pas på med ikke at dreje hjulet (heller ikke når du sætter det i skrustikken og skruer fast), – for dette kan godt dreje den møtrik du er ved at justere…. men når den sidder i skruestikken, – og du holder hjulet ‘stille’, – så bør den sidde hvor du slap den, – og herefter spænder du skål og kontra-møtrik sammen på non-drive side, – tager den ud af skruestikken og mærker igen.
og det kan godt være du skal gøre det her nogle gange indtil du rammer rigtigt.
og.. hvis du skal gå på kompromis med noget fordi du ikke gider mere, så husk at vi vil have en smule slør fremfor intet slør.
Sæt kassetten på igen, – og spænd den til mellem 40 og 45 Nm (Det står som regel på den yderste ring du spænder på), sæt stiklen på plads igen og husk fjedrene og hvilken vej de skal vende (den tynde ende ind mod midten af hjulet- så ‘modsat’ af hinanden) og sæt hjulet på cyklen.