Jeg har en fortid på cykel men det er virkeligt mange år siden. Jeg har en medalje fra Sjælland Rundt i 1984 et eller andet sted, – men har stort set ikke cyklet siden. Det var dengang man kogte kæder i petroleum og parafin. Siger det bare. Dengang man kørte 19 mm dæk pumpet til 140 psi – I ved… gamle dage. Grebart ramme, Ofmega CX og Campagnolo grej.
Men så købte jeg en ny-ny Toyota og begyndte at nørde med vask og detailling.. tog et kursus, købte midler og blev klogere på det at gøre ting ordentligt, og rigtigt, rent og beskyttet så det holder.
Men så begyndte familien at køre Rynkeby….. og blev ved med at slæbe cykler hjem der så sådan her ud…. så det var oplagt at bruge både midler, metoder og erfaring fra bil detailling til at ordne cyklerne.
og så blev de andre Rynker misundelige når jeg hele tiden skiftede kæder og kassetter på ‘vores’ cykler… men det gjorde jeg jo ikke :-)… og der var flere og flere der begyndte at stille spørgsmål om vask, kædelængde, slør i forgaffel.. så derfor startede denne side som et for sjovt projekt – Ting en Rynke rytter med fordel skulle vide noget om
5 år senere… har jeg efterhånden alt det special værktøj man behøver, har skiftet ALLE ting der kan skiftes på en cykel, laver alt fra simpel vask til reparationer og udskiftning af komplette geargrupper og holder stadig af at få en cykel renere end nogen andre kan, eller fikse et mekanisk problem som ingen andre kan fikse og har egentligt lavet en forretning ud af det der hiver 50+ cykler igennem om året og udover cykelværksted, som det vel egentligt er blevet til, har jeg også undervist i den ædle kunst at klargøre en cykel.
Det er både ‘salgs-klargøring’ af en cykel der har stået i en lade i 10 år, service-checks, og det er helt almindeligt vedligehold som cyklerne, og Rynkerne, trænger til for at holde det hele kørende i ordentlig stand.
Tak familie – det er en sjov hobby 🙂