Kan man det ? ja! det kan man, og det største problem er at finde ud af at få kablerne lirket igennem rammen de rigtige steder.
Så dette er billedet af success!.. (partial)… if you know.. you know.
Right, for at komme fra mekaniske gear, til elektroniske gear, skal man have nye greb, nye gearskiftere, og hvis man kommer fra mekanisk 11 speed med fælgbremse, skal man overveje om man vil finde et ‘gammelt’ Di2 sæt så man kan ‘opgradere’. Man kommer ikke nemt lige over på et 12 speed for de er typisk til skivebremser…. 11 speed Di2 upgrade kits kan også findes brugte altså.
Et upgrade kit er typisk minimum de dele man skal bruge, og så bevarer man krank, kassette, kæde og bremser, – men skifter greb og gearskiftere. Et komplet sæt indeholder også krank, kæde og kassette og bremser…. og lidt mere.
Batteriet sætter man typisk i sadelpinden, og så er der nogle kabler der skal forbindes som en anden togbane til alle i systemet. Typisk hænger man en ‘junction’ boks under frempinden, så greb kan forbindes til den. Derfra skal der en ledning til ‘sadelpinden’ i bunden lige over kranken, hvor man er nødt til at have en lille fordeler mere (4 ports). Derfra trækker man ledninger til gearskifterne og til batteriet, overvejer om der skal sættes en ‘Bluetooth’ dims ind i kæden så en Garmin computer kan ‘se’ og ‘snakke’ med gear’et. Dette er et 11 speed system. De nyere 12 speed har færre kabler 🙂 og lidt andre kabler, – der skal f.ex. ikke trækkes ledning fra greb til ‘resten’, det klares elektronisk.
Er det svært så ?
Næh, – problemet er at man skal skifte greb, og dermed have styrtape af og på igen,- og man skal have de forbistrede ledninger kørt rundt i rammen så det passer. Men når togbanen er lavet og magien begynder, så fortryder man ikke at man skiftede.
Er det dyrt så ?
Ja for helvede, det koster i grove træk 10.000,-. at få et upgrade kit og få det monteret. Give or take. Et komplet sæt er endnu dyrere (17K ca.)
Er det så det værd ?!
Jeg kan ikke svare direkte på det, det er meget subjektivt, – men… jeg har IKKE mødt en eneste der kører med elektroniske gear der så meget som overvejer om det var det hele værd. Der er nogen der heldige at have haft en cykel der er født sådan, – for os andre der ‘opgraderer’… er der ingen tvivl. Det er fedt!