En kæde slides og skal skiftes en gang imellem.
Teorien er at kæden bliver ‘længere’ i takt med at den slides og langsomt, men sikkert, vil den begynde at ‘gnave’ i kassettens ‘buer’. Så hvis man venter for længe.. så begynder kassetten også at blive ‘slidt’, og hvis man venter endnu længere…. så skal du også skifte de store tandhjul foran.
Hvis du starter fra 0, – ny kæde, ny kassette, ny krank og klinger… så vil du først slide kæden.. indtil ‘max’.
hvis du skifter kæden her, kan du nøjes med at skifte kæde… og du kan gøre dette 3 gange. 3’e gang bør du også skifte kassette, og hvis du altid skifter kæden før den har strukket sig ud over max skal du formodentligt aldrig skifte klinger foran.
Derfor : køb en kædemåler så du kan holde lidt øje med den.
De kræver lige et sekunds tilvænning, – så mål på en ny kæde og se hvad den siger. Målerne her starter fra 0, men en ny kæde er aldrig 0 på nogen af dem jeg har brugt. En ny kæde måler typisk 0.25% og en 11 speed kæde må strækkes til +0.5% dvs. .. indtil måleren siger 0.75%. Check en gang imellem og skift kæden når du rammer 0.75% (i mit tilfælde).
En velholdt kæde slides også… lige meget hvor meget du vasker og pudser og polerer så er det en sliddel, men.. en ikke så beholdt kæde slides hurtigere 🙂
En kæde koster ca. 300,-. En kassette koster ca. 600,-. Derfor giver det mening at nøjes med at skifte kæde når det kun er det der er nødvendigt, – så du bruger 300 på et kædeskift og ikke 900,-.