Hvis du lige har fået din fine Rynkecykel.. og ikke har prøvet den endnu, så er den stadig VIRKELIG ren og fin. Godt – bevar den sådan .-)
Der findes virkeligt mange spørgsmål om hvad man bør købe, -og virkeligt mange svar, så her er mit bud på det.
Først og fremmest – der er ting du bør have i din saddeltaske. Du har sikkert fået en slange med, og et multitool, – men du mangler dækjern, Co2 patroner og en studs til Co2. Det behøver vi ikke diskutere, det har I sikkert allerede fået at vide skal være der…. og briller.. husk briller.
Vaskegrej har du sikkert, vand, en spand. noget sæbe… tag opvaskebørsten (men sig det ikke til nogen hvis du gør), du kan komme langt med de ting man har alligevel, men den første ting du skal overveje er en kæderenser.
Det er ikke nemt at få renset kæden ordentligt uden en kæderenser. Du vil få din cykel pløret ind i vand og grus – yup, bare vent… og det meste kan skylles og tørres af, men kæden er svær. En kæderenser gør at du kan rense den ordentligt, derefter skal den tørres, og du kan lægge et friskt lag olie eller voks på når den trænger. Hvis man ikke gør det (når den trænger) så slider man simpelthen kæden op alt for hurtigt og man kan risikere at det begynder at slide unødigt på andre dele (kassette, klinger osv.). Så nummer 1 : kæderenseren (og rensevæske og olie eller voks selvfølgeligt)
Det næste har noget med ‘komfort’ at gøre, og det drejer sig om dit dæktryk. Mange pumper dæk op til ‘man ikke kan mere’ og det er ofte forkert. Spørg Google, eller mig, eller en anden ven, hvad du ‘bør’ køre med, og det kommer der 10 forskellige svar ud af, men så vælger du een af dem, – ok, – jeg skal køre… 105 psi bagpå, og 100 psi foran. Godt så – hvordan sikrer man så at det er det du kører med ?
Du køber en pumpe med manometer. Enten indbygget i en fodumpe eller en digital måler. Det vi vil opnå, er at køre med ‘nok’ dæktryk til dig, men ikke for meget – og ihvertfald ikke for lidt.
Er den for hårdt pumpet har du flere vibrationer i styret (og i hænder og op i arme) end du behøver, er den for blød kan den blive lidt ‘slingrende’ eller du føler den er ustabil. Desuden står det på selve dækket hvilket dæktryk man bør køre med (et område) for dækket og det bør man også holde sig inden for.
Men I skal køre en del km på den cykel, – så komforten er vigtig at tænke på. Jeg ville personligt vælge en digital dæktryksmåler først, sammen med en billig pumpe, for det korrekte dæktryk er vigtigst. Desuden er manometrene bare ikke altid lige præcise på fodpumperne.
Husk at mærke efter om det føles ‘rigtigt’, så du evt. kan justere dæktrykket lidt til næste gang du skal på tur og husk at cyklen skal pumpes når du skal ud og køre på den, ikke aftenen før eller fra sidste gang.
Bikefit er den den tredie ting du skal overveje, igen koncentreret omkring ‘komfort’. Et Bikefit skal sikre at din cykel er justeret ordentligt til dig, og der er selvfølgeligt noget med at du kan køre MEGET LÆNGERE og virkeligt MEGET HURTIGERE efter sådan et… 🙂 Nej – det handler om at cyklen skal justeres til DIG for at undgå skader i det lange løb. Det betyder ikke så meget når man kører kortere ture, men inden i begynder at køre 100 km.’s ture synes jeg du skal overveje at blive ‘Bikefit’et’.
Så kan værktøj, tasker, selvlysende sko, rense pensler, spray forsegler og alle de andre ting komme efter disse 3 ting.
God tur.