Når det er tid til at overveje at skifte klamper….så er der lige et par pointers.
Lad os antage at dine klamper sidder som de skal.. enten fordi de er sat af en bike-fitter eller fordi de bare … virker. Når klamperne skal skiftes, – vil vi gerne have at de nye sidder på samme måde.
Skal du skifte klamper på dine eksisterende sko ,- så tegn med tuds rundt om klampen, – tag den af og læg den nye lige over din tusch-‘ramme’. Spænd boltene til 5-6 Nm og check omridset. Brug evt. ‘målemetoden’ nedenunder for at dobbeltchecke. (kræver du har målt på din sko inden du tager klamperne af 🙂 )
Skal du skifte sko, – og skal have klamperne til at sidde på samme måde på de nye sko, – så sætter du dem på øjemål først. Nye klamper… køb nogen nye klamper! (så er dine gamle sko backup)
Bemærk hvordan de 3 bolte sidder i forhold til deres huller og check hvor ‘spidsen’ af klampen rammer næsen af skoen, – de er formodentligt ‘drejet’ i forhold til midten. Herunder ser vi hvor ‘centerlinjen’ rammer ved næsen og den højre bolt er ca. i midten af dens spor, – en anelse fra toppen. Bemærk at spændskiven også kan flytte sig lidt i hullet
Men det er det ‘udseende’ du skal prøve at matche på de nye klamper på de nye sko.
Jeg plejer at sætte den gamle skoen i pedalen og måle afstanden fra rammen til midt af hæl, – og sammenligne med de nye sko. Sørg for at pedalarmen sidder på samme måde, – og at du måler fra samme sted på rammen.
Bemærk :
Der er formodentligt forskel på venstre og højre sko, – det er helt ok og du skal IKKE prøve at få dem ens.
Hvis du måler med skoene i pedalerne som beskrevet, – så husk at klamperne kan ‘give’ sig lidt, – de gule Shimano klamper her er 6 graders klamper, – så de skal kunne bevæge sig fra side til side, og sørg for at ‘notere’ begge ‘yderområder. jeg har f.ex. 4.5 til 5.7 mm på een af de her sko, – så det er det samme ‘område’ jeg skal ramme med de nye sko – med andre ord : det duer ikke bare at måle, – der hvor de tilfældigvis er, – du SKAL rokke dem frem og tilbage så du ser hele ‘området’ og kan sammenligne ‘områderne’.
Hvis du sætter skoen i pedalen, – checker og hiver dem ud igen ,- så bør du altså spænde boltene til korrekt moment, 5-6 Nm. hver gang, hvor at undgå at du flytter på noget når du tager dem ud og i.
Helt nye klamper er faktisk lidt sværere at få ‘i’ pedalen… men slidte klamper.. kan pludseligt blive virkeligt umulige at få i pedalerne, så skift inden vi når til det.
Jeg tror det vigtigste her er ‘centerlinjen’ på klampen, altså hvor meget dine sko er drejet ‘ind’ eller ‘ud’. Knæene vil fortælle dig hvis noget er galt her. Hvis den kommer til at sidde lidt for langt tilbage får du ondt midt under foden, sidder de for langt fremme får du ondt under tæerne. Venstre højre justering, – altså afstand imellem dine fødder målt vandret… der er det marginalt lidt hvor meget du kan ændre det. Så ‘vinklen’ er det du skal fokusere mest på.