Din kæde er en slid-del, – så det er helt ok den skal skiftes en gang imellem 🙂
Teorien, – forenklet, er at kæden strækker sig når den bliver slidt og på et tidspunkt bliver der for langt imellem de små led og ‘valser’ så den ikke passer optimalt på din kassette bagpå og du får problemer med gearskiftet.
Land tid inden da begynder at den se ud ad pommern til, – så når den er grim, og ikke bliver rigtig pæn igen når du vasker…(min måde at vaske kæder på!) så mål på den. Tommelfinger reglen er 3 kæder per ‘kassette-skift’. Jeg skifter typisk kæde 2 gange om året på Rynkeby cyklerne og det er vel 10.000 km agtigt på et år ?
En kæde har ca. 108 led og ‘de’ siger at en kæde på 11-speed systemer bør skiftes når den rammer +0.5%.
Det lyder ikke af meget, – men hvis der er 108 ‘led’, – betyder 0,5% altså at den ca. er strukket ‘et halvt’ led. – en centimers penge.. og det er da alligevel noget af et stykke.
Der findes forskelligt måleudstyr og jeg er ikke gode venner med dem, – fordi jeg vil gerne have at en ny kæde mål ‘0%’ og en slidt kæde skal måle 0.5%; right ? men sådan er det ikke, – så jeg har gjort nogle forsøg og er efterhånden nået frem til at mine nye kæder måler 0.25.. og derfor… skal den skiftes når den når 0.75 (det må være mere på mountainbikes eller cykler med færre gear – det her er for 11-speed).
og en ny kæde jeg lige har pillet ud af pakken måler også 0.25% med min måler (med alle mine 3 målere faktisk)
Denne her kæde til højre måler faktisk pinligt noget over 0.75, så den skal skiftes. (jeg vidste det godt, – jeg har gået og checket den jo)
Right, – Vi skal til at pille kæden af. Hvis du har et samleled, skal du bruge en tang til det, – ellers en kædeadskiller. Men køb en kæde med samleled for det er bare så meget nemmere. Du kan også med fordel finde en ‘tredie’ hånd frem.
- Tag lige et godt kig på din bagskifter og se hvor kæden er ‘ført’ igennem, så du kan gøre det efter, – tag evt. et billede af det. Det du skal være opmærksom på, er at de sidder 2 små metalbøjler ‘inden’ i din gearskiftet (altså med de 2 tandhjul på) og kæden skal ‘routes’ rigtigt. Hvis du gør det forkert, kører den over metallet og det lyder bare ikke … fedt.
- Tag kæden af cyklen, og pak den nye kæde ud af pakken. Pas på at den ikke smækker dig over fingerene når enten bagskifteren slipper kæden eller hvis den triller ud over de store tandhjul foran.
- Jeg har sat 2 små søm vandret i en bjælke i loftet, – så jeg kan hænge både den nye og den gamle ned ved siden af hinanden, når jeg skal tælle, – for du skal tælle ‘led’ og ikke måle længden. Som du kan se på billedet er den venstre kæde strukket, – så min tusch-streg indikerer hvor de burde have været hvis de begge var nye. Hvis du har købt en kæde med samle-led, skal du være opmærksom på at det tager 1 ‘leds’ plads, og du skal ‘afslutte med ‘inder-led’ som jeg kalder dem, og ikke ‘yderled’. Tusch-stregen går igennem yderled på dette billede. Hvis du allerede har samleled på den gamle kæde er det nemmere, så skal den bare være magen til. Find det sted hvor du skal skille kæden ad og split den med en kædeadskiller, og check lige om manualen siger noget om hvilken retning ! kæden skal monteres i. Hvis der er stemplet ‘noget’ på kun den ene side, skal den typisk være ‘udaf’, men det står i manualen der kommer med kæden. Læg kæden på plads og bid mærke I om den kommer rigtigt igennem bagskifteren, og sæt den tredie hånd på.
Sæt den så du har plads til at arbejde med enderne uden at du behøver skulle ‘trække’ i kæden imens du sætter samleled på
Manualen fortæller om kæden skal vende den ene eller anden vej, eller om det er ligemeget, – og den fortæller hvordan samle leddet skal monteres (retning) så check lige det.
Når samle leddet er monteret, – skubber du det fra hinanden med tangen, – eller stiller cyklen på jorden hvor samleledet er øverst/midtfor imellem kassetten bagpå og de store klinger foran og så træder du hærdt i pedalen så den ‘klikker’ på plads. Dobbelt check lige at samleleddet sidder rigtigt og mærk om ledene omkring samleleddet kan ‘bevæge’ som som de skal. Det er typisk et problem man har når man ikke bruger samleled, – men har presset en samle-pind ind i kæden, – det er rent 50/50 om det virker for mig eller om den sidder for stramt bagefter (så vrider man bare lidt i kæden og bøjer den frem og tilbage indtil det virker altså)
Giv lige samle leddet olie eller voks, for det har typisk ikke noget på sig når du pakker det ud. Men resten er fedtet ind (men check det)
Samleled, – kan som regel ikke genbruges. Så smid det gamle ud og brug det nye der var med i pakken. Man kan købe samleled der kan genbruges x antal gange og de er gode at have med i cykeltasken – hvis du også har en kædeadskiller med.. ellers er det ret ligemeget. Men hvis kæden knækker, – kan man fjerne det led der er gået og samle den med samleleddet sådan så man ihvertfald kommer hjem.
P.S. Nye Shimano kæder er ‘fedtede’ for de er typisk pakket med ‘fedt’ fra fabrikkens side. Man siger normalt du kan køre ‘nogle’ gange med det,- inden du behøver vaske det af og give den ny olie eller fedt. Jeg sætter den nye kæde på og lader den køre en tur som den er, – og derefter vasker jeg og giver den olie eller voks som normalt. Man behøver altså ikke gøre noget lidt nu, hvor den er helt ny (bortset fra selve samle-leddet)