Bremserne skal gribe ‘ens’ uden at prøve at skubbe dækket til een af siderne når man bremser, og bremsegummiet skal ramme ‘fælgen’ på det rigtige sted, – og ikke sidde for højt eller for lavt, – og når nu du kigger alligevel, – så check lige om klodserne har det godt eller er slidt skæve eller slidt ned .-)
- Hvis caliberen ikke griber lige, – så skubber du den bare på plads med fingerene så den griber ens når du bremser, men check lige at den er spændt korrekt.
- Centerbolten bestemmer ‘hvor’ caliberen sidder, – og hvor ‘stramt’ den sidder. Den skal sættes med 8-10 Nm så hvis du IKKE kan dreje hele caliberen med fingrene…. så sidder den for stramt!
- Det er normalt en 5 mm. unbraco, – jeg plejer at checke, – og ‘skubbe’ på plads, hver gang jeg sætter hjulet på. Af en eller anden grund er det (næsten) altid nødvendigt hos mig… Man kunne sige at hvis man voldspænder den og den sidder rigtigt så må det blive ved med at være rigtigt ? – men nej – nope, – sæt den til 8-10 Nm så den kan ‘bevæge’ sig lidt. Der må være en mening med at det skal være sådan.
- Hvis bremseklodsen ikke rammer fælgen rigtigt, – er det denne her du skal have fat i.
- 4mm unbraco på hver side.
- Løsn bremse-‘skoen’ så du kan skubbe skoen med bremsegummiet op og ned. Bemærk at det også kan ‘vinkles’, – og det skal du vide fordi den skal ikke sidde ‘plant’ mod fælgen. Den skal have toe-in, – dvs.den spidser indad i hjulet’s retning. Jeg har her sat en elastik på bremsegrebet så den holder den til, men ikke mere end at jeg stadig kan ‘skubbe’, – og jeg sætter et stykke pap på 0.5 mm ind under klodsen ‘bagfra’ – så løfter den sig nemlig 0.5 mm i den ende, og forenden af bremsegummiet ligger plant. Sæt den så det ser pænt ud 🙂 men holder sig indenfor for bremse området på fælgen og følger hjulets krumning. Spændes med en 4 mm. 5-7 Nm. Husk også den anden side.