Nope,- ikke rigtigt
Kassettehylstret, kassette body, eller freehub body, – er den runde dims din kassette sidder spændt fast på, og det er den der ‘tikker’ når man kører ‘frihjul’.
Hvis vi lige ser bort fra åbenlyse defekter hvor de små pal’er ikke gør som de skal og det bliver farligt, så begynder de på et tidspunkt at larme og knase og være mega irriterende, – men det er bare en lyd… indtil det bliver mere end en lyd. Dette her er ikke en simpel køkkenbords-reparation og nu skal I se hvorfor det ikke er oplagt at prøve at rense den selv – og cykelhandleren kan finde en ny for 2-300 kroner og foreslår altid at skifte den.
Tag stilken ud af hjulet og tag hjullejet ud. Allerede her bliver det besværligt 🙂 Hylstret sidder typisk spændt fast med en 10 mm umbraco (nogen bruger 11 mm, nogen skal skrues af fra den ‘modsatte’ side, – men standard Rynkeby issued kassettehylster skal af mod uret set fra hylstret (altså normalt gevind) med en 10 mm. umbraco.
Der sidder en lille gummipakning på den ene side og når du tager den af kan man lige ane nogle små kugler inden i. Og længere ind kommer man ikke og det er derfor man ikke bare sådan kan ‘rense’ og ordne, – man kommer simpelthen ikke derind.
Denne her.. var træt i en grad så den ikke ville køre baglæns,- men det var ikke til at opdrive en ny lige nu så her må man eksperimentere… Desuden – første gang jeg rensede et kassettehylster på denne måde vidste jeg ikke at man ikke gjorde sådan…. ja hvad ved jeg…
- Læg den i bad i lampeolie i nogle timer
- Skyl den igennem med bremserens eller ‘degreaser’ på spray, grundigt for at få mere ud.
- Læg den i blød i WD-40 (almindeligt WD-40 – rustopløser – penetrerende væske – ikke smørremiddel – men vi skal have rust ud) og blæs den lige ren med bremserens eller degreaser bagefter.
- og læg den i blød i noget ordentligt smøre-middel på spray, – som også kan sprøjtes ind og komme ind alle steder.
Rækkefølgen her er for at blødgøre, – rense, – rustopløse og så rense igen, – og derefter smøre middel, og med ‘i blød’ mener jeg 2 timer+ i et ansjos glas eller lignende. Denne her fik wd-40 i et døgn.
Der skal fedt ind til sidst og vi gider ikke at den er våd af fedtopløseligt bremserens derinde… så rækkefølgen er sådan for at slutte med noget ‘godt’ inden der kommer fedt ind. Man kunne også bruge almindeligt symaskine olie men jeg har en religiøs fornemmelse af at det falder nemmere ud igen….
Når du tror på den, – så skal der fedt ind, – men bemærk at den IKKE skal fyldes op med fedt. De små pal’er der tikker i friløb skal stadig kunne bevæge sig frit, – og desuden er det praktisk talt umuligt at få fedt ind, – så med en fedt sprøjte trykker du fedt ind i kanten og presser det ind med fingeren, og det skal bare lige lande mellem kuglerne man lige kan ane, – ikke længere ind. læg evt. en pølse fedt rundt i kanten og tryk gummipakningen ned over for at massere det ind. Den skal jo på alligevel 🙂 så husk den også.
Hvis der sad en tynd skive bag kassettehylstret skal den på først, – giv det lidt fedt hvor det skal samles og giv gevindet lidt også. Spændes med-uret 35-50 Nm.
Langtidsholdbart ? njaeh, – det er mere en nødløsning det her, – hvis du har været nødt til at gøre sådan her ville jeg stadig skrive et nyt hylster på ønskelisten og skifte ved lejlighed. Når det er sagt, – har vi kørt 5.000+ km på et kassette hylster efter sådan en tur og der er ikke noget der tyder på den bliver værre – faktisk lyder den bedre end nogensinde 🙂 men .. øhm.. du bør skifte den. Siger de kloge.