Nogen gange er man nødt til at komme i bund. Så her kommer vejledningen til at tage kassetten af så man kan komme til.
Tag baghjulet af cyklen, og tag ‘stilken’ ud af hjulet, – bare skru den ene ende af men læg mærke til at der sidder 2 fjedre (på hver side af hjullejet) og de skal vende den ‘rigtige’ vej (tyndest mod center). Læg den til side, – og find kassette aftrækkeren frem og en ‘kassette-tang’ til at holde kassetten på plads (for den vil bare dreje baglæns hvis du ikke gør), – og der skal tages lidt fat her, – så lidt forsigtigt så det ikke smutter. Det er almindeligt gevind her, – så mod uret løsner. Men koncentrer dig mest om at holde kassettetangen fast så den ikke smutter, – det er det vigtige. Løsn spænde-møtrikken, tag den helt af og begynd at løfte dimser af.
Du har nu de enkelte ‘ringe’ i løs vægt, – der er afstandsstykker og nogen af dem hænger ligefrem sammen!.. men bare roligt, – det er nemt når man lige får fortalt hvad man skal kigge efter. Foreløbigt kan du bade dem i lampeolie, – varmt sæbevand, – skrabe med noget, eller bande højlydt, – bare bliv ved indtil de er ‘rene’.. f.ex. sådan her
Du skal lægge mærke til at der står skrevet nogle tal på den ene side af de enkelte ringe. Ikke på bagsiden, – men på forsiden, – så læg dem med tallene ‘opad’. De 3 største tandhjul sidder typisk ‘sammen’ og der er et ‘afstandsstykke’ indbygget på dem. Afstandsstykkerne skal sidde imellem de ringe der har brug for det (der er ikke for og bag på afstandsstykkerne), – men saml det i hånden i en stabel så ved du hvad jeg mener. De 2 mindste tandhjul har også indbygget ‘afstandsstykker’ og så giver det hele mening. og husk lige at bygge tårnet i rigtig rækkefølge, – fra stor til lille størrelse.
Læg mærke til ‘hakkerne’ i midten af tandhjulene, – 1 af dem er bredere end de andre.. og på kassette hub’en eller kassette body’en er der en tilsvarende ‘stråle’ eller ‘indhak’ der er bredere end de andre så de kan faktisk kun sidde på 1 måde…. Kig på de største tandhjul, der er det nemmest at se, og sammenlign med kassette hylsteret.
Giv lige kassette hylsteret lidt fedt, – ikke så meget men ud over hele ‘fladen’ som tandhjulene kommer til at sidde på. De glider lidt nemmere på plads og det fjerner sådan en ‘metallisk lyd’ når man kører med den (indtil den bliver sovset lidt ind igen så forsvinder den lyd), – men jeg plejer at give den fedt.
og Så stakker du dem bare på, – nemmest er det når hjulet ligger på siden og kassehylsteret peger opad 🙂
man skal være lige påpasselig med det sidste tandhjul for det kan det være svært at ‘mærke’ om den er rigtigt i indhak, – så kig på ‘strålerne’ eller husk hvordan du lige har sat alle de andre… og sæt den rigtigt.
- Derefter giver du den yderste spændering lidt fedt på gevindet og spænder den med 40 Nm – og det er en del faktisk, – så nu ved du hvorfor det sad så fast da vi startede. Her passer momemtnøglen fra bilen også fint, for det er ca. halvdelen af hvad en bil’s hjulbolt skal sættes med. Så .. meget…. Stadig almindeligt gevind så den skal spændes med uret, – og kransen drejer ikke rundt denne vej, så du behøver ikke kassette tangen her.
og så er den vist ren nok.