Hvis du har et manometer på din pumpe, – så er du tæt på.
men du er kun ‘tæt på’.
Hvis du pumper ‘nok’, – altså rigeligt, – så er et manometer eller ‘tommelfinger-testen’ fint, men hvis du er tættere på grænsen for hvad dækket kan tåle (både lavt og højt dæktryk) så er det vigtigt at måle præcist.
Jeg går efter de lidt bredere 25 mm. dæk hvor jeg kan sænke dæktrykket og jeg er tæt på den ‘lavere’ grænse for hvad dækket kan li’ så derfor bruger jeg altid en digital trykmåler.
Hvis du er i den høje ende og pumper dit dæk til MAX hjemmefra, – så bare vent til du kommer ud i solen og begynder at køre…. så der er det også rart at måle præcist så man ved man har lidt ‘plads’ til at trykket vil stige med varmen.
og hvis du pumper en slange voldsomt op, – så kan du sprænge den og det vil blæse dækket af fælgen. Selv med en håndpumpe….
P.S – Update.
Hvis man bruger en 20 år gammel fodpumpe som jeg gjorde, – så ER den ikke præcis, – men hvis du køber en ny een, – så er det faktisk ikke så skidt faktisk. Faktisk er mine 2 nye helt præcise begge to…. bare til orientering – så jeg tog fejl. Men jeg bruger stadig min digitale måler altså 🙂